Rynek Infrastruktury
ViaTOLL na drodze S8 Modlińska – Marki obowiązuje od 12 stycznia 2013 roku. – Użytkownicy, których masa całkowita pojazdu lub zespołu pojazdów przekracza 3,5 tony, zobowiązani są ponosić opłaty na drogach objętych systemem viaTOLL – przypomina Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA w Warszawie.
Rzeczniczka potwierdza, że bramownice zostały ustawione na drodze głównej oraz na drogach równoległych i tłumaczy, że cała szerokość trasy jest objęta systemem viaTOLL. – Nie ustawienie bramownic na drogach równoległych mogłoby spowodować przeniesienie ruchu ciężkiego na ulice, w tym przypadku Warszawy, które nie są przystosowane do takiego rodzaju ruchu – wyjaśnia portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Tarnowska.
Rzeczniczka warszawskiej GDDKiA dodaje, że droga ekspresowa S8 na odcinku Modlińska – Marki, została dostosowana do ruchu tranzytowego z przewagą samochodów ciężarowych. Jeżeli te pojazdy przeniosłyby się na drogi równoległe do ekspresówki, szybko doprowadziłyby do ich dewastacji.
Wprowadzenie e-myta na Trasie Toruńskiej budzi niezadowolenie przewoźników autobusowych, w tym miejskich. W związku z działającym systemem viaTOLL Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie musiały wyposażyć w sumie 129 autobusów w urządzenia viaBOX. – Każde jest wypożyczone pod zastaw 120 zł. Koszty wynoszą więc 15,480 tys. zł – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Adam Stawicki, rzecznik MZA. – Koszty wynikające z naliczanej opłaty wzrosły o 4 tys. zł – dodaje.
Objęcie e-mytem autobusów komunikacji miejskiej od dawna budzi kontrowersje, jednak Ministerstwo Transportu nie zamierza tego zmieniać. Od wielu miesięcy Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu, tłumaczy, że zgodnie z opinią UOKiK, zwolnienie autobusów z płacenia e-myta naruszałoby przepisy unijne, które regulują kwestie związane z udzielaniem przez państwa członkowskie UE pomocy publicznej. Za taką może być uznane wyjęcie przewoźników autobusowych z systemu viaTOLL.